Friday 10 May 2013

coaching session

assalamualaikum...

alhamdulillah..
sesi coaching sudah selesai
jadi disini saya nak buat kesimpulan tentang setiap sesi yang telah dijalankan

sesi 1: Goal Setting
untuk sesi pertama, saya telah mempelajari bahawa setiap orang pasti ada matlamat dan impian dalam hidup masing-masing dan untuk mencapai sesuatu matlamat itu bukan mudah. dalam proses untuk mencapainya, pastinya akan ada halangan dan cabaran sebelum menemui kejayaan. kejayaan akan tercapai melalui perancangan yang rapi. tidak siapa pun yang " merancang untuk gagal tetapi ramai yang gagal untuk merancang". 

sesi 2: 360 degree Feedback
sesi kedua berkaitan dengan kelemahan dan kekuatan diri. kami diminta untuk mendapatkan feedback dari orang lain tentang kekuatan dan kelemahan dalam diri kita. daripada sesi ni, saya dapat mengenal pasti kelemahan dan kekuatan saya. sebab sebelum ni, saya hanya nampak kelemahan diri sendiri saja. tapi, bila mendapat feedback dari keluarga dan kawan2, saya menjadi yakin bahawa saya juga ada kelebihan tersendiri. kelemahan juga haruslah dijadikan sebagai satu panduan ke arah memperbaikinya kebanyakan kejayaan yang kita tempuhi adalah hasil daripada kelemahan yang telah kita lalui dan perbaiki. setiap kekurangan yang kita miliki, merupakan kelebihan yang tidak ada pada orang lain. jadi, kita harus bersyukur dengan setiap kurniaan-Nya; kebaikan mahupun keburukan.

sesi 3: Wheel of Life
dalam sesi ni, kami diminta untuk 'rangking level of satisfaction' dalam setiap aspek kehidupan seperti personal growth, study, health, money, fun and leisure, family and friend, physical environment, dan spiritual or religious well-being. daripada hasil yang saya dapat, saya lihat bahawa aspek2 kehidupan saya tak begitu seimbang (agak bumpy). banyak perkara yang perlu diperbaiki terutamanya dari segi kewangan, personal growth dan study. perkara ini juga agak berkaitan dengan pengurusan masa yang efektif, bagaimana untuk membahagikan masa untuk melakukan perkara2 diatas dengan seimbang.
"Islam pada permulaannya memberi tumpuan yang penting kepada pencapaian kehidupan masyarakat secara berkualiti. Mencapai tahap kehidupan yang tinggi dalam kesemua aspek keperluan adalah matlamat utama agama. Bahkan Islam menuntut semoga setiap individu berusaha menguasai ilmu dan kemampuan untuk berjaya dalam kehidupan di dunia. Kehidupan akhirat adalah hasil daripada kemampuan individu melaksanakan kehidupan yang berkualiti dari kesemua aspek termasuk aspek kerohanian, fizikal dan material."

sesi 4: Wrap-up Session
sesi terakhir dalam coaching session. semasa sesi ini, kami telah berkongsi tentang apa yang telah kami palajari dan apa yang kami telah capai sepanjang sesi ini berlangsung. sesi perkongsian sebegini memberi manfaat kepada kami semua. dari sini, kami berkongsi cerita dan pengalaman masing-masing tentang kehidupan. banyak pengajaran yang saya dapat dalam perkongsian ini.



"perubahan perlu ada usaha, bukan hanya pada bicara,
  pertolongan Allah akan tiba pada mereka yang berusaha."

semoga Allah merahmati =)











No comments:

Post a Comment