Saturday 13 July 2013

week 5

assalamualaikum~

dah lama tak update blog..
internet punya pasal..hhuhu..
apapun minggu ni adalah minggu ke-5 untuk my 12 week journal.

what I have learnt about myself this week?
saya seorang yang sensitif dan cepat terasa dengan sindiran orang lain terhadap diri saya. kadang-kadang bagi orang lain, mereka tengok muka saya selamba je walaupun kena sindir. tapi sebenarnya dalam hati siapa yang tahu. semuanya saya pendam je. huhu..orang jenis phlegmatic memang macam ni ye? tapi apa yang orang kata takkan mudah patahkan semangat saya. saya tak mudah putus asa hanya dengan kata-kata sebegitu. saya anggap kata-kata tu sebagai satu cabaran kepada saya, dan buktikan kepada mereka saya boleh buat yang lebih baik.

what function did I attend this week?
minggu ni tak ke mana-mana. kiranya ini adalah minggu ke-2 saya bercuti. saya hanya duduk di rumah dan buat apa2 yang patut je. kadang2 tolong ajar adik buat kerja rumah diorang. 

what lesson did I get from reading this week?

Tuhan Lebih Saintifik, karya Dr Farhan Hadi dan kata pengantar oleh Fatimah Syarha. novel tarbiah ni sangat best lebih2 lagi ia berkaitan sains. banyak fakta menarik tentang sains berkait dengan islam yang telah saya belajar daripada novel ini.

di dalam novel ini dimulakan dengan watak seorang pelajar, Zulkarnain yang menghantar tugasan kepada pensyarahnya, Dr Donald. Dr Donald merupakan seorang pensyarah muda yang berketurunan india yang mengamalkan ateis. dia sangat yakin akan kebenaran fahaman yang dipegangnya  dan sering menyelitkan fahamannya di dalam kuliah anatomi kepada pelajar-pelajar perubatan.

dalam masa yang sama, ustaz Hanafi pula begitu taksub dengan aliran tradisional. dia menolak sains secara total dan menganggap segala kemajuan sains adalah Yahudi dan Kristian yang boleh membawa ke neraka.

Satu persatu tuduhan yang dilemparkan oleh Dr Donald berjaya dipatahkan oleh Dr Ahmad Zabidi, seorang doktor pakar bedah Islam. Nak tahu apa tuduhan-tuduhan yang dilemparkan oleh Dr Donald kenalah beli dan baca buku ini. Bahasa yang mudah untuk difahami serta membuatkan pembaca untuk terus membaca dan membuatkan saya menghabiskan novel ini dalam masa sehari je.


Apabila pengetahuan sains semakin mendalam, ia bukan bermaksud kita jauh dari Allah tetapi ia mendekatkan kita pada pencipta kita kerana TUHAN LEBIH SAINTIFIK.


what did I learnt from any audio or visual materials this week?
minggu lepas, saya tengok rancangan tv J.O.M (jalan orang mukmin). daripada rancangan ni, saya telah pelajari sesuatu iaitu perbezaan antara siyam dan qiyam ramadhan. 

1. Siyam
Firman Allah SWT: Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa. (QS Al-Baqarah: 183)
Dari awal hingga akhir bulan Ramadhan kita menegakkan satu dari 5 rukun (tiang) Islam yang sangat penting, iaitu shaum (puasa). Kewajiban berpuasa adalah penting sebagaimana kewajiban solat 5 waktu. Maka sebulan penuh seseorang Muslim menumpukan diri beribadah sebagaimana dia mendirikan solat Subuh atau Maghrib yang memakan waktu beberapa minit sahaja. Puasa Ramadhan dilakukan tiap hari dari terbit fajar sehingga terbenam matahari (Maghrib). Siyam bermaksud menahan diri dari makan, minum dan berjimak serta segala macam maksiat di siang hari mulai dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari. Jadi, untuk mencapai kesempurnaan puasa, selain menahan diri dari makan, minum dan jimak, kita juga perlu menahan diri dengan meninggalkan perbuatan maksiat dan yang makruh.

2. Qiyam
Bulan Ramadhan menggalakkan umat Islam untuk melakukan amalan orang-orang soleh seperti solat dan membaca Al-Quran. Di bulan Ramadhan, setiap mukmin sangat dianjurkan melakukan solat tarawih dan witir sebagai latihan agar mampu mengamalkan qiyamullail di luar bulan Ramadhan.
Sabda Rasulullah SAW: “Barangsiapa mendirikan solat malam di bulan Ramadhan kerana iman dan mengharap pahala, niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (HR Muttafaqun 'Alaih).  


what activities that I do this week and what are the lessons that I learned?
hari selasa lepas saya mula belajar menjahit baju daripada mak. mula-mula belajar buat ukuran baju, kemudian gunting, jahit sisi dan sambung jahitan tersebut. saya mula dengan baju raya saya sendiri. pada mulanya saya agak keliru dengan cara mengukur panjang baju. ada sekali tu saya tersilap gunting kain pada bahagian lengan, nasib baik tergunting sikit je. last2..mak jahit sikit bahagian yang terpotong. tapi nampak cacat sikit lah baju raya saya..huhu..salah sendiri jugak. nampaknya banyak lagi perkara yang perlu saya belajar, bukan setakat akademik je..

salam ramadhan  =)

2 comments: